Szkoła Podstawowa nr 22 im. Gabriela Narutowicza

Piramida książek

Dzięki ścisłej współpracy z polskimi, ukraińskimi i brytyjskimi partnerami a także szkołami, pozwala nam na przeprowadzenie IV edycji projektu edukacyjnego PIRAMIDA KSIĄŻEK – ПІРАМІДА КНИГ - THE PYRAMID OF BOOKS w celu zaangażowania młodych ludzi w działania wielokulturowe i zapoznania się z literaturą angielską, polską i ukraińską. Ideą projektu jest kształtowanie u młodych czytelników właściwych postaw i wartości w zakresie przedsiębiorczości, ekonomii, nabycie wiedzy na temat współczesnej Polski, Ukrainy i Wielkiej Brytanii, budowanie postawy tolerancji i otwartości na kulturę krajów i narodów. W roku szkolnym 2022/2023 do współpracy zaproszono szkoły ponadpodstawowe. W ramach współpracy planowane są wykłady – lekcje biblioteczne/zajęcia edukacyjne online. Wyniki pracy zostaną opublikowane na stronach internetowych w/w bibliotek i ich FB oraz w prasie regionalnej.

Koordynatorzy, Szkoły, Instytucje:

Strona Polska:

Karola Agnieszka Glasner - Centrum Doskonalenia Nauczycieli Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Pile Filia w Wągrowcu
Agnieszka Jarolewska, Agata Haberman – Centrum Doskonalenia Nauczycieli Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Koninie
Zbigniew Osajda – Orkiestra Dęta Quantum
Barbara Osajda, Zbigniew Osajda, Hanna Maciejewska – Szkoła Podstawowa im. Stanisława Moniuszki nr 12 w Koninie
Natalia Osajda- Szkoła Podstawowa im. Arkadego Fiedlera w Rychwal
Anna Lewandowska – Szkoła Podstawowa nr 22 im. Gabriela Narutowicza w Częstochowie
Joanna Węglerska – Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 3 w Gdyni
Anna Tyszka – Szkoła Specjalna Podstawowa nr 28 w Gdańsku
Magdalena Raćkos - Zespół Szkół Budownictwa i Kształcenia Zawodowego im Eugeniusza Kwiatkowskiego w Koninie
Monika Nowak, Martyna Molenda - Pierwsza Dwujęzyczna Szkoła Podstawowa w Kielcach

Strona Ukraińska:

Oksana Koba – Волинська обласна бібліотека для юнацтва/ Wołyńska Obwodowa Biblioteka dla Młodzieży
Оксана Романюк - Технічний фаховий коледж ЛНТУ/ Kolegium Techniczne Łuckiego Narodowego Uniwersytetu Technicznego/ Technical College of Lutsk National Technical University
Katerina Tarabasa - Комунальний заклад Луцька загальноосвітня школа  І-ІІІ ступеня №17
Yana Prykhodko – nauczycielka języka polskiego Szkoły nr 17 Łuck, Комунальний заклад Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня №17
Тетяна Власюк - nauczycielka  Szkoły nr 17 Łuck, Комунальний заклад Луцька загальноосвітня школа І-ІІІ ступеня №17Inga Tkachenko - nauczycielka języka polskiego Szkoły nr 1 Łuck, Луцька спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №1

Strona Brytyjska:

Joanna  Sikorska-Adamowicz – Polska Szkoła Przedmiotów Ojczystych im. Św. Kazimierza w Nottingham/The White Hills Park Trust

Termin realizacji projektu: wrzesień 2022 – sierpień 2023.

Przewidywana ilość spotkań  - 10.

Cel ogólny:

  • promocja literatury polskiej, ukraińskiej, brytyjskiej poprzez rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród młodzieży,
  • współpraca między różnymi instytucjami edukacyjnymi i szkołami w Polsce, w Ukrainie, w Wielkiej Brytanii.

Cele szczegółowe:

  • wprowadzenie młodzieży w świat literatury,
  • wyzwalanie w uczniach aktywności i kreatywności w pracach łączących czytanie z warsztatami praktycznymi,
  • poszerzenie zainteresowań i wyobraźni twórczej ucznia,
  • integrowanie grupy przez wspólną pracę i zabawę,
  • zachęcenie uczniów do poznawania rówieśników i zawierania przyjaźni,
  • rozwijanie umiejętności: komunikowania się w języku obcym, dzielenia się informacjami, bezpiecznej współpracy przez Internet,
  • zwiększenie umiejętności uczniów w zakresie wykorzystania technologii komunikacyjno – informacyjnych (TIK), także poprzez platformy komunikacyjne,
  • rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych,
  • pogłębienie zrozumienia i wiedzy uczniów na temat kraju sąsiada, jego kultury, codzienności szkolnej,
  • przygotowanie do samodzielnego poszukiwania informacji na temat swojej miejscowości,
  • rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową,
  • nawiązanie kontaktów ze środowiskiem lokalnym w celu wytworzenia bliskich więzi i zrozumienia różnorodnych przynależności człowieka, rozbudzenie poczucia przynależności do środowiska lokalnego,
  • przezwyciężenie barier kulturowych i językowych,
  • rozwijanie zainteresowań, także w zakresie edukacji ekonomicznej, ekologicznej, itd.
  • rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne,
  • kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji,
  • podnoszenie jakości kształcenia,
  • ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,

Autor: Anna Lewandowska