Szkoła Podstawowa nr 22 im. Gabriela Narutowicza

Program edukacyjny "Bieg po zdrowie"- rok szkolny 2022/2023

Zakończyliśmy  kolejną edycję programu edukacyjnego „Bieg po zdrowie”. „Bieg po zdrowie” to  program antytytoniowej edukacji zdrowotnej opracowany w Głównym Inspektoracie Sanitarnym we współpracy z ekspertami. Grupa, do której skierowany był program, to uczniowie w IV klasie szkoły podstawowej (grupa wiekowa  9-10 lat).

Głównym celem programu jest zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów.

Okres krytyczny dla podejmowania zachowań ryzykownych , takich jak pierwsze kontakty z paleniem tytoniu przypada na przedział wiekowy 9 – 10 lat. Podejmowanie prób palenia i częstość palenia wzrasta z wiekiem, szczególnie pomiędzy 11 a 13 rokiem życia. Dlatego grupa, do której skierowany jest program, to dzieci w IV klasie szkoły podstawowej. Zajęcia    w programie realizowane są za pomocą zróżnicowanych metod aktywizujących, które dostosowano do wieku odbiorców. Zdobytą wiedzę i umiejętności uczniowie będą mogli stosować w codziennym życiu. Program ,,Bieg po zdrowie” jest źródłem rzetelnej wiedzy na temat problematyki palenia, ukazuje korzyści z niepalenia papierosów, czyni to zjawisko mniej pożądanym i mniej akceptowanym. Atrakcyjna forma programu sprzyja wzmacnianiu poczucia własnej wartości u uczniów. Wdraża w dokonywanie przez nich świadomych wyborów oraz wyrażanie własnych oczekiwań i zdań na konkretny temat bez obawy o poczucie odrzucenia ze strony rówieśników.

 Uczniowie klasy IV bardzo chętnie realizowali  program, który pozwalał na zastosowanie aktywnych metod pracy na zajęciach. Praca w grupach, nauka zachowań asertywnych, zajęcia plastyczne sprzyjały przyswajaniu wiedzy z zakresu profilaktyki antynikotynowej. Uczniowie wykonywali plakaty profilaktyczne z przekazem profilaktycznym, utrwalające zachowania asertywne. Podstawą zajęć było stymulowanie kreatywności i aktywności. Uczniowie byli zachęcani do aktywnego udziału poprzez dyskusje, wymianę doświadczeń, spostrzeżeń czy pomysłów. Dzięki zajęciom uczniowie nauczyli się zachowań  asertywnych w zakresie uzależnień. 

 

Autor: Anetta Tkacz Zagórska